Regisseur Chris Hunt ontmoet de sympathieke kunstenaar in zijn studio in New York en komt oog in oog met een grote schilder en een opgesloten classicus. Blondines, superhelden en Mickey Mouse; met zijn sterk uitvergrote komische ontwerpen veroorzaakt Roy Lichtenstein veel commotie in de kunstwereld van de jaren zestig. In 1964 kopte de New York Times op de voorpagina: ‘Eén van de slechtste kunstenaars van Amerika.’ Sindsdien is dat beeld compleet veranderd en Lichtenstein, die overleed in 1997, geldt inmiddels als een van de grootste iconen van de pop-art, naast Andy Warhol Stippen (rasterdots die je in krantenfoto’s en stripboeken kunt terugvinden) werden zijn handelsmerk. Zijn kunstwerken zijn schijnbaar anonieme, mechanische reproducties in een tijd van massamedia, Disneyland en billboards. Lichtenstein werd vooral geinspireerd door de consumptiemaatschappij en populaire strips en beeldde dingen af zoals ze waren. Hij wilde dat zijn kunst een afspiegeling was zijn van dingen uit het dagelijkse moderne leven. Zijn striptekeningen gebruikten vaak primaire kleuren en werden met zwarte verf dik omrand.
Biografie, Documentaire
53min
alle leeftijden
EN
NL
Regisseur Chris Hunt ontmoet de sympathieke kunstenaar in zijn studio in New York en komt oog in oog met een grote schilder en een opgesloten classicus.
Blondines, superhelden en Mickey Mouse; met zijn sterk uitvergrote komische ontwerpen veroorzaakt Roy Lichtenstein veel commotie in de kunstwereld van de jaren zestig. In 1964 kopte de New York Times op de voorpagina: ‘Eén van de slechtste kunstenaars van Amerika.’ Sindsdien is dat beeld compleet veranderd en Lichtenstein, die overleed in 1997, geldt inmiddels als een van de grootste iconen van de pop-art, naast Andy Warhol
Stippen (rasterdots die je in krantenfoto’s en stripboeken kunt terugvinden) werden zijn handelsmerk. Zijn kunstwerken zijn schijnbaar anonieme, mechanische reproducties in een tijd van massamedia, Disneyland en billboards. Lichtenstein werd vooral geinspireerd door de consumptiemaatschappij en populaire strips en beeldde dingen af zoals ze waren. Hij wilde dat zijn kunst een afspiegeling was zijn van dingen uit het dagelijkse moderne leven. Zijn striptekeningen gebruikten vaak primaire kleuren en werden met zwarte verf dik omrand.