Van Paesschen toont paternalistische – Chinese – ondernemers die, niet zonder bijbedoelingen, de weg van Kolwezi naar Lubumbashi komen moderniseren. De rijke ondergrond van Katanga is nog steeds een magneet voor veel afgunst. Maar vijftig jaar na het einde van het kolonialisme is er meer veranderd dan een eenvoudige toevoeging van het voorvoegsel ‘neo’. De door de Belgen gebouwde spoorlijn was in 1931 een technisch hoogstandje, maar is reeds lang buiten gebruik. En het zijn vandaag even paternalistische – Chinese – ondernemers die, niet zonder bijbedoelingen, de weg van Kolwezi naar Lubumbashi komen moderniseren.
Van Paesschen toont paternalistische – Chinese – ondernemers die, niet zonder bijbedoelingen, de weg van Kolwezi naar Lubumbashi komen moderniseren.
De rijke ondergrond van Katanga is nog steeds een magneet voor veel afgunst. Maar vijftig jaar na het einde van het kolonialisme is er meer veranderd dan een eenvoudige toevoeging van het voorvoegsel ‘neo’. De door de Belgen gebouwde spoorlijn was in 1931 een technisch hoogstandje, maar is reeds lang buiten gebruik. En het zijn vandaag even paternalistische – Chinese – ondernemers die, niet zonder bijbedoelingen, de weg van Kolwezi naar Lubumbashi komen moderniseren.