In Teheran wordt de ene regisseur na de andere onthoofd door een seriemoordenaar – met het woord 'varken' op hun voorhoofd. Hasan, zelf een filmmaker die niet meer mag werken, wordt gespaard. Hij is echt gekwetst: waarom negeert de moordenaar hem? Is hij niet belangrijk genoeg? Zijn muze Shiva gaat met andere regisseurs om, zijn vrouw Goli woont nog bij hem, maar accepteert zijn affaire, en zijn moeder Jeyran wordt steeds gekker. Terwijl Hasan probeert te bewijzen dat hij onschuldig is, vervagen de realiteit en waanideeën. Mani Haghighi's PIG (Khook, 2018) is een zwarte komedie over ijdelheid, censuur en de absurditeiten van de Iraanse filmwereld. De film werd vertoond in competitie op de 68e Berlinale en won onder meer de Amphore d'Or op het Festival du film grolandais. Haghighi regisseert een surrealistische klucht waarin social media-hype, staatsrepressie en artistiek narcisme met elkaar botsen. Hasan Majooni schittert als een zelfingenomen regisseur in een heavy metal-shirt die wanhopig op zoek is naar aandacht. PIG is een scherpe satire op roemzucht en de mechanismen van de entertainmentindustrie – niet alleen in Iran. Een film die met groteske humor en stilistische extravagantie de grenzen tussen kunst en realiteit opzoekt.
Drama, Comedy
1h 48min
-16
FA
NL
FR
EN
DE
In Teheran wordt de ene regisseur na de andere onthoofd door een seriemoordenaar – met het woord 'varken' op hun voorhoofd. Hasan, zelf een filmmaker die niet meer mag werken, wordt gespaard. Hij is echt gekwetst: waarom negeert de moordenaar hem? Is hij niet belangrijk genoeg? Zijn muze Shiva gaat met andere regisseurs om, zijn vrouw Goli woont nog bij hem, maar accepteert zijn affaire, en zijn moeder Jeyran wordt steeds gekker. Terwijl Hasan probeert te bewijzen dat hij onschuldig is, vervagen de realiteit en waanideeën.
Mani Haghighi's PIG (Khook, 2018) is een zwarte komedie over ijdelheid, censuur en de absurditeiten van de Iraanse filmwereld. De film werd vertoond in competitie op de 68e Berlinale en won onder meer de Amphore d'Or op het Festival du film grolandais. Haghighi regisseert een surrealistische klucht waarin social media-hype, staatsrepressie en artistiek narcisme met elkaar botsen. Hasan Majooni schittert als een zelfingenomen regisseur in een heavy metal-shirt die wanhopig op zoek is naar aandacht.
PIG is een scherpe satire op roemzucht en de mechanismen van de entertainmentindustrie – niet alleen in Iran. Een film die met groteske humor en stilistische extravagantie de grenzen tussen kunst en realiteit opzoekt.